Naar de Spaanse winterzon

Middellandse Zee

Bedankt voor jullie leuke reacties!

Inmiddels zijn we aan de Middellandse Zee aangekomen. Het weer is nog steeds fantastisch. Een keer hebben we tijdens een wandeling een buitje gehad en dat was het tot nu toe. De keer dat we bij een wijnboer hebben overnacht was het 's morgens wel errug koud; er stond zelfs wat ijs op de ruiten terwijl het die avond daarvoor nog heel zacht was. Af en toe is het wel zoeken naar een camperplaats, vooral aan de kust. Locaties uit onze gids blijken er soms niet meer te zijn en er staan heel veel verbodsbordjes voor campers en parkeerplaatsen met 2 meterslagbomen zijn er ook volop. Soms gelden deze regels alleen voor de zomertijd en hebben wij er geen last van. Ook moeten we er aan wennen dat het om zes uur donker is en we dus voor die tijd een plekje voor de nacht hebben gevonden. Er zijn heel veel servicepunten in Frankrijk: daar kun je afvalwater en wc-inhoud kwijt en water en stroom tappen. Ideaal!

In St Gilles was de camperplek verdwenen en gaf de dame van de VVV ons de tip aan de overkant van de jachthaven te gaan staan. Lekker rustig. Daar vlakbij maakten we een wandeling langs een groot moeras. We zagen er 'Camargue-'paarden, vechtende stieren in een wei en heel veel reigers.

Bij La Grande Motte bereikten we de Mediterrannée en zagen de eerste flamingo's. In Valras-plage bleven we twee nachten. We moesten de was doen in een 'Laverie' en internetten (kost hier 5 euro per uur!). We maakten een fietstochtje naar Sérignan-plage; het bleek helemaal uitgestorven te zijn. Alles zat achter de rolluiken en we hadden het strand voor ons zelf. Dit kwamen we nog vaker tegen bij 'plage'stadjes. Alleen in het hoogseizoen is hier actie. We maakten 's morgens om half tien al een strandwandeling onder een warm zonnetje met een rustige zee. Zondag begon nogal winderig; we reden verder de kust af Bij Peyriac-de-mer maakten we een wandeling door zoutmoerassen. Ook hier weer flamingo's. Bovenop de heuvel hadden we een schitterend vergezicht over zee en andere in de buurt liggende lagunes en wijnvelden. In Argelès sur mer moesten we even zoeken naar een mooi slaapplekje. We vonden het tenslotte aan de vissershaven op een kleine parkeerplaats.

Maandag de 30ste begon met een kort ritje naar Port-Vendres waar we met moeite een parkeerplekje vonden en we een 8 km lange wandeling door de bergen rondom dit mooie havenplaatsje maakten. Nog steeds volop zon hoewel er wel een frisse wind stond. Het was een schitterende wandeling met aardig wat klimwerk. Het eind ervan liep een beetje in de soep omdat er een nieuwe weg aangelegd was en het vervolg verdwenen was. Dan maar het laatste stukje over de weg. Het was echt schitterend met verre uitzichten op de Pyreneeën tot in Spanje en de laatste dorpjes aan de Franse kant.

1 december zal de dag worden dat we de Spaanse grens passeren.

'Au revoir Frankrijk' en 'olá Spanje'! (moet ik nou ook weer wennen aan een Spaans toetsenbord?, ik begon net het Franse 'azerty' een beetje door te krijgen!)

Joke & Co

mmmmm!! lopen en zien met jullie mee!
Dikke knuf van ons

marjo

gelukkig voor mij ook weer foto's van haven's
geniet ervan dan doen wij het ook met de foto's en verhalen bedankt weer.

Laura

Achja.....hier in NL is het al om half 5 donker......dus niets te klagen daar! Hahaha!
Volop Sintdrukte en rapportstress hier. Nog even en wij gaan van een korte vakantie genieten. Tot die tijd genieten wij op afstand mee via jullie verhalen! Groetjes!