Naar de Spaanse winterzon

Costa Brava.

Nou we zijn dan eindelijk (1 december) de Spaanse grens over. Collioure als een van de laatste stadjes in Frankrijk was erg de moeite waard. Veel kunstenaars strijken hier neer om inspiratie op te doen. De kleurrijke pandjes, de vissersboten, de burcht en de bergen er omheen zijn op veel schilderijen terug te vinden. We rijden een zeer bochtige weg hoog langs de kust met schitterende vergezichten. Enkele motorrijders scheuren ons voorbij. Best link want er staat een hele harde wind met onverwachte windstoten. Een half uurtje later zien we ze weer; een ligt op de grond naast de vangrail, de ander staat er bij. Er is al hulp aanwezig en 10 minuten later passeert ons een ambulance die er naartoe op weg is.

We zien vlakbij de besneeuwde toppen van de Pyreneeën. We stoppen in l'Estartit en vinden aan het strand een mooi plekje onder palmbomen. Het is er rustig; de hotels en appartementen staan leeg. De wind is gaan liggen en de zon schijnt warm. We willen hier een Spaanse gasfles gaan regelen.....

Woensdag 2 december gaan we eerst een zgn 'regulador' kopen bij een Ferreteria (ijzerwarenwinkel). Deze past op een Spaanse gasfles. Wat we gelezen hebben op internet moet het vrij simpel zijn een fles en een aansluiting te kopen. Helaas blijken we een ander koppelstuk nodig te hebben. In Platja d'Aro is een zaak die onze gasslang passend maakt op een Spaanse aansluiting. Hij doet dit met een koperen pijpje ertussen en twee slangklemmen. Morgen op zoek naar een gasfles en klaar is Kees.....

's Avonds blijken we internetverbinding te hebben via onze laptop dus skypen we even met zus Alice en Harold en Esther. Vooral Feija laat goed van zich horen. Rohan ligt dan al in bed.

We zijn op 3 december ondertussen in Blanes aangeland. Onderweg daar heen hebben we nog even in Tossa de Mar de vesting bekeken en getankt. Daar worden we voor een gasfles verwezen naar Repsol-gaz in Blanes.(Die vinden we na lang zoeken). We krijgen er niet zomaar een mee. We moeten ons melden bij het kantoortje en krijgen de opdracht eerst terug in Lloret naar een installateur te gaan om onze gasaansluiting te laten keuren. Als we daar een rapportje van hebben kunnen we terugkomen en voor 82 euro een contract krijgen met 2 gasflessen.

Op vrijdag de 4e dus eerst terug naar Lloret voor de keuring. De baas bekijkt de aansluiting, vult een rapportje in en vraagt naar ons Nederlandse keuringbewijs. Dat kent Nederland niet. Hij belt wat af en tenslotte na enkele handtekeningen zetten, kopietjes maken en 90 euro!! lichter rijden we weer naar Repsol Blanes. De man van Repsol vult papieren in, maakt kopietjes, we zetten weer handtekeningen, betalen de 83 euro en hij vraagt om het Nederlandse keuringbewijs. We leggen weer uit dat Nederland zoiets niet kent en hij gaat bellen. Dan moeten we een gasschema overleggen gemaakt door een installateur ...ja wel die in Blanes. Maar eerst bekijkt hij onze gasaansluiting en schrikt... dat mag zo niet met slangklemmen!! Ja de installateur heeft dat wel gezien. Hij gaat bellen en stuurt ons meteen terug naar Lloret. Hij geeft ons een andere 'regulador' en gasslang mee met fles en zegt dat de man in Lloret het goed moet maken. Dus maar weer terug. Uiteindelijk maakt de installateur de aansluiting in orde, tekent een gasschema,(waarbij hij ook nog de boiler vergeet te vermelden) en kunnen we ons contract bij Repsol gaan ophalen na weer een aantal kopietjes en handtekeningen. We maken duidelijk dat we echt niet twee van die grote flessen kwijt kunnen en mogen er een achterlaten. Zo nu kunnen we legaal met gas de weg op en de komende maanden koken, koelen en verwarmen.Lang leve de Spaanse gasvoorschriften. Olé!

We rijden dan door naar Callella waar we een camping opzoeken. We moeten douchen, de was doen, toilet legen, en afvalwater lozen en water innemen.

Zaterdag 5 december gaan we Barcelona bekijken. We nemen de trein die ons in 45 minuten in het centrum brengt. Daar kopen we een Barcelona Turistik Bus ticket waarmee we op 3 routes kunnen in-en uitstappen waar we willen. Als eerste maken we een stop bij de Sagrada Familia van Gaudi en bewonderen het immense bouwwerk van binnen en van buiten, dat naar verwachting in 2023 klaar zou moeten zijn. Er staat een lange wachtrij maar het gaat toch redelijk vlot. We hoppen weer de bus in en gaan het Park Güell bekijken. Ziet er geweldig uit. Ook hier lopen veel toeristen rond. We lunchen op een Gaudibank en vervolgen de bustoer. Allerlei mooie en interessante gebouwen zien we en ook het olympische park en het Barcelonastadion ligggen op de route. Ook aan de haven is van alles te zien. Het standbeeld van Columbus en mooie bruggen. Tenslotte wandelen we de Ramblas over, waar het wemelt van de 'standbeeld'-kunstenaars, tekenaars, kerststalletjes, en planten en dierenkraampjes. Een gezellige drukte. We komen weer op Placa de Cataluna uit en nemen de trein terug naar Sant Pol de Mar. Ook deze nacht blijven we nog op de camping; morgen verlaten we de Costa Brava en komen aan de Costa Dorada.

josephine

Hallo Nart en Tineke,
Klinkt allemaal weer heel fantastisch, zelfs het gasverhaal! Hebben jullie overwogen naar Figueras, naar het Dali museum te gaan? Zeker de moeite waard.
Veel plezier verder.
Liefs Josephine en Andre.

dé

Voor niets gaat de zon op en dus geen gas.
Wat een verhaal! Ben blij dat jullie het zijn en niet wij.
Ik krijg er het heen en weer van.
Hier de Sint achter de rug en nu op naar de Kerst.
groetjes Dé

ps gullie zien er goe uit op die foto, zo samen.