Naar de Spaanse winterzon

Costa Calida..

Woensdag 16, donderdag 17 december 2009

Voordat we richting Alicante gaan, beklimmen we het laatste topje van de hoge berg met het kruis erop. Groots panorama over Benidorm en de rest van de kust. Dan gaat het door naar El Campillo. Vandaar kunnen we makkelijk een bezoek aan Alicante brengen . We blijven 2 dagen op de camping. Lekker warm douchen en er is een wasmachine en een droger. Het weer is weer goed.. De volgende dag pakken we de tram naar Alicante. We zijn er in een half uurtje. We bekijken de Cathedraal van San Nicolás die een indrukwekkend groot altaar heeft. Dan gaat het naar boven naar het fort dat op de 166 meter hoge berg staat. Er gaat een lift naar toe die in de berg begint. We wandelen boven wat rond ; er is een schitterend uitzicht natuurlijk. Er wordt nog druk gerestaureerd.. Via netjes geplaveide paden lopen we weer naar beneden en gaan de haven en de boulevard bekijken. Op de Explanade España is een kleine markt (tassen, hoedjes e.d). De temperatuur loopt vandaag op tot 22 graden. Terug nemen we de sneltram die helemaal naar Benidorm doorgaat en zijn in 15 minuten weer terug in El Campillo.

Vrijdag de 18e.

Tijd om te verkassen. Via Elche willen we naar Santa Pola. Elche, dat wat meer het binnenland in ligt is verrassend mooi. Er bevindt zich de grootste plantage van Europa met meer dan 200.000 dadelpalmen, sommige wel 25 meter hoog. Er zijn gezellige parken van gemaakt met fonteinen, vijvers, speeltuintjes en romantische paadjes. Een tweede bijzonderheid is het Musea de La Festa. Er is een virtuele expositie te zien van de religieuze voorstelling die elk jaar in augustus wordt opgevoerd in de Basilica Santa Maria en de Mariahemelvaart uitbeeldt, gespeeld en gezongen door inwoners van de stad. In de hoge koepel wordt een podium met luik geconstrueerd waardoor een 6 man sterk engelenkoor, compleet met gitaar en harp naar beneden komt en Maria naar boven wordt gehesen. Heel bijzonder!

In Santa Pola vinden we een plekje aan de jachthaven waar al een stuk of 10 campers staan. De tweede dag in Santa Pola is vrij koud; het heeft vannacht geregend en het blijft de hele dag bewolkt. We wandelen wat langs de bedrijvige vissershaven en bekijken de oude vesting in het centrum, de markt en de winkels. Veel is er dicht. We wippen even een internetzaakje binnen om wat mail te bekijken en te beantwoorden en houden het dan voor gezien. We blijven hier nog 1 nacht en gaan dan verder. We lezen in de krant dat het verderop naar het zuiden nu niet veel warmer is dus is er geen reden om versneld af te zakken.

Zondag de 20 ste. We rijden opnieuw door uitgestrekte zoutvlaktes. De kustweg is soms mooi met hier en daar steile rotskust en soms saai doordat alles is volgebouwd met hoge appartementcomplexen. Via Torrevieja en San Janvier gaan we richting La Mancha del Mar Menor, dat helemaal op de punt van de Costa Calida ligt. Er is een camping aan de grote binnenzee. We hebben wat moeite om die te vinden omdat er nogal wat aan het wegennet is veranderd sinds de update van onze GPS. Afslag 15 is 11 geworden dus dan ben je al gauw te ver! We krijgen een mooi plekje vlak bij het gebouwtje met toiletten, douches, afwasplek en wasmachines. Het is een supergrote camping met vooral langblijvers. Er is een restaurant, internetruimte, zwembad (openlucht en overdekt) , tennis,- jeu de boulebanen, midgetgolf, speeltuin en andere speelvelden, een dokterspost,supermarkt en een entertainmentprogramma met o.a (line)dansen, bingo, Spaanse cursus, yoga, quiz, handenarbeid, bridge en muziek. En er is een kerk en pinautomaat. Kortom een dorpje op zich. Iedereen is erg vriendelijk en een praatje is algauw.

elly vd Vaart

Schitterend vorig jaar heb ik in zo'n zoutmeer gedreven. Super ervaring. Water was helemaal rood. Wij wensen jullie ook hele fijne dagen en een goed 2010. Lees de verhalen weer met plezier!

Dé

Hey die Tineke en Nart
Even een snelle krabbel van Dé uit een regenachtig Eindhoven. Heb nog geen tijd gehad om je laatste verslagen te lezen. Hoezo kerstvakantie?? kerstdagen (met veel, 26 pers. op kerstavond en 8 1e kerstdag, te eten), verjaardag, oudejaarsdag, nieuwjaarsdag, daphne jarig en dan nog 2 familieleden en dan is het alweer 4 januari. Nee de kerstvakantie kan ik geen vakantie noemen. Maar goed, ik zal niet langer klagen. Wanneer er weer een beetje rust komt ga ik jullie verslagen lezen.
Ik wil jullie even via dit berichtje een
fijne jaarwisseling toewensen en het allerbeste
voor 2010