Naar de Spaanse winterzon

Verder langs de Costa Calida.

Dinsdag 22 december,

De eerste keer deze trip dat we de wekker moeten zetten; om half 10 staat de afspraak bij het camperbedrijf om de koelkast te repareren. Na anderhalf uur is het gefikst. Hij doet het weer op 220Volt. We doen inkopen, tanken en rijden naar Cabo de Palos waar de vuurtoren staat. Er is een grote parkeerplaats waar een aantal campers staan; mooi plekje hier met uitzicht op La Manga vanaf de andere kant. De grote binnenzee (Mar Menor) blijft fascineren met z’n vulkaanachtige bergen erin en er omheen en de grote gebouwen op de lange “pier”. Het weer is prima en de thermometer loopt op tot 21 graden hoewel er een flinke wind staat.

Woensdag 23 december.

Om 9.15 uur nemen we de bus naar Cartagena die bij de ingang van de camping stopt. Via kleine dorpjes in de omgeving zijn we er in 3 kwartier. We lopen eerst de markt over, waar niet veel bijzonders te koop is; kleding, tassen, schoenen en huishoudelijke artikelen. Dan door naar El Corte Inglés, een soort Bijenkorf. Daar vinden we 3 nieuwe cd’s met Spaanse gitaarmuziek. Cdzaken zijn we in Spanje nog niet veel tegengekomen. Via de Alameda gaan we naar de Plaza de Espana, die momenteel op de schop gaat. Door een lange winkelstraat komen we bij de haven. Er zijn mooie gebouwen met wisselende stijlen te zien; barokke, neoklassieke en modernistische. Deze staan dan nog tussen allerlei oude archeologisch interessante, al dan niet bouwvallige bouwwerken in. Parque de Torres met het Castillio de la Conception bereiken we via een lift. Van daar uit is er een mooi uitzicht over de hele stad (met 2 amfitheaters)en de haven. Bij de haven is ook de allereerste onderzeeboot te zien, ontworpen door Isaac Peral (geboren in Cartagena) in 1884. We drinken nog wat in een van de vele cafeteria’s en nemen dan de bus terug. Al met al een heel leuke dag.

Donderdag 24 december .

Vandaag gaan we verder langs de Costa Calida. We maken vlak bij Cartagena een wandeling de berg op naar de Bateria de Cenizas. Een klim van ongeveer een uur met fantastische uitzichten onderweg! Boven aangekomen lopen we onder een poort door in Majastijl. Er staan twee gigantische kanonnen (met een loop van 18 meter) die in 1930 hier zijn neergezet. Er is hier ook een modern radarstation. Na de wandeling rijden we via een kleine kustweg ( waar vreemde paarse kleuren in het gesteente te zien zijn) naar Cartagena (waar we nog wat boodschappen inslaan).In eerste instantie rijden we door naar Mazarron en zoeken daar een plekje voor de camper bij de jachthaven. Die is echter helemaal afgesloten voor verkeer. Nadat we de vuurtoren nog van dichtbij hebben bekeken, besluiten we een paar kilometer terug te rijden naar Isla Plana, een klein dorpje met een camping tegen de bergen aan, een kleine boulevard, een kerkje aan het strand en wat oude Romeinse opgravingen. Ook hier wordt de boel opgeknapt met mooie betegeling en plantenbakken.

Het is er erg rustig en op de parkeerplaats vlak bij het kerkje, de Iglesia del Carmen, overnachten we.

Vrijdag 25 december……. Frank: Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!

We worden wakker met een stralende zon en een schitterend uitzicht (zie foto). Na het ontbijt maken we een strandwandeling. Het is echt “korte-broeken-topjes-weer”. Een eind verderop begint een “plastik dorp”. Allemaal kassen met groente of fruit. Een wandelpad komt er langs. Het bevalt ons goed in Isla Plana en we blijven hier de hele dag. Morgen maar weer een stukje verder.

Zaterdag 26 december.

Vandaag rijden we maar 40 kilometer. Na een strandwandeling/klauterpartij bij playa de Perches (waar we weer eens een cache vinden) leggen we al voor de middag aan bij een camperpark in Los Curas beheerd door een Duits echtpaar met veel honden en ander vee. Er is tussen 5 en 7 uur ’s avonds wifi beschikbaar in de bar die er bij is. Er staan voornamelijk Duitse camperaars (stuk of 12) en de sfeer is gemoedelijk. De plek is echter nogal wat afgelegen van strand en dorpjes. Ook hier overal om ons heen plastik fruit en groentekassen, zover als het oog reikt, met bergtoppen op de achtergrond. We fietsen een keer naar twee strandjes bij Puntas de Calnegre en genieten verder van de rust. Ook

Zondag 26 december blijven we hier; beetje wandelen, boekje lezen in de zon, reisverslag bijwerken en bekijken waar het morgen heen gaat.