Naar de Spaanse winterzon

De Costa Almería.

2 januari 2010 ........TINUS: Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!! Hoe vond je ons kaartje?
We gaan vandaag weer een stukje verder Andalusië in. Er is markt in Vera en daar gaan we een paar uurtjes rondkijken. Heel gezellig. We kopen er groente, fruit en olijven en gaan dan naar Garrucha waar we aan de haven onze middagboterhammen eten. We lopen nog even een eindje langs de haven en gaan dan richting Mojacar. De weg er naar toe loopt vlak langs zee. We pikken hier nog een cache op en gaan dan de camperparking opzoeken. De afslag naar de parkeerplaats is afgesloten maar via een zandweg komen we er toch. Er staan zo'n 12 campers bij een taveerne. We beklimmen de berg er vlak naast en drinken dan wat in de taveerne bij Antonio. Als zijn vrouw er is, kun je hier ook van alles te eten bestellen. We kleppen wat met twee Duitsers en een Belgische aan de bar en tegen zevenen gaan we een potje koken. Dit lijkt een prima plekje voor de komende dagen.
3 januari
Het is inderdaad een heel mooi plekje hier. Bij de bar van Antonio kan men de toilet legen en drinkwater innemen. Er staan hier veel campers langere tijd; die hebben dan een aggregaat bij zich om de stroomvoorziening op peil te houden. Ook zijn er met zonnecollectoren op hun dak. We maken 's ochtends een mooie wandeling naar een strandje 3 kilometer verderop. 's Avonds gaan we in de bar paella de marisco eten samen met de Duitse buurman Frank. Antonio's vrouw maakt een heerlijke pan vol klaar.
Antonio gaat tegen achten op huis aan. Daarna is het hier aardedonker.
4 en 5 januari . Voor wie vandaag weer aan het werk moet, sterkte en Dé ik hoop dat je beetje kunt bijkomen van de drukke kerstvakantie!
We maken een paar heerlijke wandelingen, een langs het strand en een de rambla (een brede drooggevallen rivier) over. We bezoeken Mojacar Pueblo (het dorp zelf). Het ligt 2 kilometer landinwaarts hoog op een berg. De smalle straatjes en pleinen staan hier vol met bloemen en planten, er is een 15-eeuwse kerk en vanaf het centrale Plaza Nueva is er een schitterend uitzicht over de omgeving.
6 januari.

Het is 3 koningen vandaag, een nationale feestdag in Spanje. Alles is dicht en iedereen heeft een vrije dag. We gaan van Mojacar naar Carboneras. Er is een kleine parkeerplaats vlak bij het strand. Nadat we er even hebben gewandeld over de boulevard en de haven hebben bekeken, rijden we door naar de vuurtoren bij Mesa Roldan, aan het eind van een kronkelende steile weg omhoog. Weer schitterend uitzicht over de kust en de bergen van het binnenland. We zitten er een tijdje in de zon en overwegen hier te overnachten. Het is in ieder geval een rustig plekje. De zonsondergang is spectaculair. Als het helemaal donker is glijdt alleen het licht van de vuurtoren langs. Af en toe komt er toch een auto de berg oprijden die meteen weer omdraait en terugrijdt; beetje vreemd eigenlijk. Dat gaat tot na elven door, ook als we al in bed liggen. We voelen ons niet prettig en besluiten een ander plekje te zoeken. In het stikke donker rijden we terug naar Carbonares en gaan op de P bij het strand staan. Er staan nog twee campers hier; dit voelt een stuk veiliger dan eenzaam boven op de berg.
7 januari.
We worden laat wakker; het plenst al een hele tijd en het water spoelt over de weg. Als het na elf uur droog wordt lopen we even de markt over om wat groente en fruit te kopen. De lucht ziet er nog donker uit en het spettert af en toe. In Las Negras maken we een korte stop en gaan dan door naar La Isleta. Een klein wit dorpje aan het einde van de weg: groot strand en bergen er omheen. Een grote plek vlak boven het strand is een prima overnachtingsplek. Er staan nog een stuk of 6 campers.
8 januari.
Het stormde vannacht; we stonden te wiebelen op de bandjes. We gaan weer eens een camping opzoeken voor een paar dagen. De eerste die we aandoen is Los Escullos in San José, 10 kilometer verderop. Kost maar liefst 27,00 euro per nacht! We rijden naar een andere in Cabo de Gata. Deze is midden in het nationale park met dezelfde naam (een woestijnachtige streek met massa's cactussen en agave's) en wat goedkoper. Voor boodschappen rijden we naar La Cañada naar de Eroski en gaan ook nog even bij een camperzaak langs. We laten de waterpomp even nakijken (die slaat af en toe op hol, maar nu doet tie dat natuurlijk net niet?) en kopen een nieuw rood-wit reflectiebord. We zijn de onze verloren door de harde wind. De plaatsen op deze camping zijn aan de krappe kant en bij het wegrijden raak ik even een boom die achter onze plek staat...stond, want hij ligt meteen om. Het blijft de hele dag en avond flink stormen. Volgens de dame aan de receptie is het lang niet zo koud geweest in Almeria. De buitenthermometer gaf 8 graden aan. We willen hier in het nationale park toch wel wat wandelingen en fietstochten maken, o.a. naar de Salina's (zoutmeren) waar veel watervogels te zien moeten zijn. De weersverwachtingen zijn echter niet erg optimistisch. We zien wel.
9 januari
Kreeg de dag van gisteren een 5 als waardering, vandaag is beslist weer een 8. De wind is gaan liggen en de zon schijnt volop. Nadat de wasmachine en de droger voor ons hebben gewerkt en we even hebben gebabbeld met het thuisfront via skype, is het tijd voor wat meer beweging; wandelschoenen aan en op weg naar het strand en de 'pueblo' El Gabo de Gata. Het pad leidt tussen groente- en fruitkassen door en door een woest en ruig landschap. El Gabo is een verrassend dorpje: veel nieuw maar ook nog oud spul. Een oude toren die vroeger de guardia civil huisvestte en restanten van een vissersvlootje. Omdat de tippel om het zoutmeer heen nog wel een uurtje of zo in beslag zal gaan nemen keren we ( na een korte pauze op een terrasje) nu om en willen morgen met de fiets een langere tocht door het nationale park maken. Het is niet handig om in het donker de weg terug te moeten zoeken.

Ja hoor, ik zit weer lekker in het schoolritme.
Nou voor het mooie weer hoeven jullie dus niet naar Spanje. 8 graden!
Hier is het prachtig winter. Koud, veel wind dus knus binnen met warme chocolade melk en open haardje. Dat hebben jullie niet hè? Maar goed wij hebben dan geen natuurpark in Eindhoven. Overigens wel een heel mooi park voor de deur. Wat een ge.... We wachten nog op de laatste foto's. Groetjes daar.

Tinus

Bedankt Tineke En Nart voor de felicitatie !!!Fijn dat je weer aan het tekenen bent,iets waar je goed in bent moet je blijven doen , ik geniet er van, Nu nog antwoord op je vraag.HET IS HIER KOUD,EN IK BEN OUD.Veel plezier op jullie reis .HASTA LUEGO
VOSOTROS AMIGOs