Naar de Spaanse winterzon

Granada en de Costa Tropical.

20 januari 2010.

Van Castell de Ferro rijden we via Calahonda langs de Costa Tropical, zoals de kust hier wordt genoemd, naar Motril-haven. Dan gaat het landinwaarts in noordelijke richting naar Granada, zo'n 70 kilometer. Steeds zijn de hoge besneeuwde toppen van de Sierra Nevada zichtbaar en de toeristische route komt langs een aantal stuwmeren en mooie dorpjes. We stoppen bij een enorm stuwmeer boven op de dam (Presa de Rules) en wandelen deze helemaal over. Je waait er bijna af. Dan komen we bij de Embalza de Béznar. We volgen de tip van onze buurman Co op (van de vorige camping) en zoeken het mooie overnachtingsplekje op vlak voor de dam. Het waait nog steeds flink maar de temperatuur is goed; hoewel we al op 600 meter hoogte zijn. De Guardia Civil komt even kijken maar laat ons verder met rust. We zijn de enige camperaars hier.

21 januari 2010.

Al vroeg rijden we naar Granada aan de voet van de meer dan 3000 meter hoge Sierra Nevada. Een half uurtje doorrijden en je zit midden in een groot skigebied. We gaan naar een camping iets ten westen van Granada in de wijk Bobadilla. Een bus naar het centrum vertrekt er elke 10 minuten. Granada is over 2 heuvels uitgegroeid waarvan op een van de twee het Alhambra zich bevindt. Granada blijkt een leuke stad om in rond te dwalen. We bekijken de imposante Cathedral uit 1518 en waaraan 186 jaar is gebouwd. Er zijn tientallen zijkapellen en een prachtig altaar. Ook de smalle straatjes in de oude Moorse wijk Albaicin zijn de moeite waard. De panden hebben nog de oude oorspronkelijke gevels. We lopen om het Alhambra heen, aan de ene kant omhoog en via de ingang van het complex weer naar beneden. Het is niet nodig om nu al kaartjes voor morgen te kopen wordt ons verteld. s'Avonds om 9 uur worden we door een minibusje opgehaald. We gaan naar een flamenco-optreden in de vroegere zigeunerwijk Sacromonte, waar ook veel grotwoningen waren. Samen met nog 5 andere stellen (Noren, Japanners, Koreanen en Spanjaarden) maken we een rondrit door de smalle straten. Een Engelssprekende ex-flamencodanser/zanger vertelt van alles over de stad en wandelt met ons langs interessante gebouwen en plekjes. We kijken vanaf het hoogste punt van Albaicin (Mirador de San Nicolas) uit op het van alle kanten verlichte Alhambra. Tegen half elf komen we in bar Los Tarantos waar de gelijknamige, 6 leden tellende formatie voor ons een flamencoshow opvoert .Vier dansers, een gitarist en een zanger doen hun best ons de flamenco te laten beleven. Er loopt een oud opoetje rond die ons castagnetten probeert te verkopen. Pas om half een zijn we terug op de camping. Het was een heel bijzondere avond.

22 januari 2010

Vandaag dan naar Alhambra. De ochtend begint wat nevelig maar de zon verdrijft die al snel. Er zijn 5 heteluchtballonnen in de lucht als we naar de bushalte lopen. Het wordt een schitterende dag en we zien veel mooie dingen. Het Alhambra bestaat uit drie gedeeltes: Palazio Nazaries, de Alcazaba en de Generalife. We bezoeken eerst het Palazio Nazaries. (we moeten met de groep van 11.30 naar binnen). Dit koninklijke paleis bestaat uit schitterende kamers en binnenhoven vol met schitterend Moors vakmanschap: Arabische inscripties,decoratief tegelwerk, minutieus houtsnijwerk op wanden, plafonds en zuilen. Overal zijn waterloopjes, fonteinen en vijvers.

Het Alcazaba (fort) is het oudste gedeelte uit de 9e eeuw, het zijn restanten van wallen en torens. De hoogste toren, Torre de Vela, geeft een 360 graden panorama over de hele stad en omliggende bergen. Het Generalife (het zomerpaleis) wordt omringd door een verzameling gangen, patio's en geometrische vijvers met mooie heggen, tuinen en beplanting. Het Alhambra is verbazingwekkend mooi; iedereen zou dit een keer in zijn leven gezien moeten hebben!

Na ons bezoek strijken we neer op een van de terrasjes aan de voet van het Alhambra en doen ons tegoed aan Sangria en wat te eten. We rusten een hele tijd uit en bekijken ondertussen een bellenblaaskunstenaar en een zanger/gitarist die na hun optreden met de pet rondgaan. Dit was echt een van de hoogtepunten van deze reis tot nu toe.

23 januari 2010: Onze (nu) ex-buurvrouw Maria is jarig vandaag: Van harte proficiat!!

Met 4000 kilometer op de teller gaat het terug naar de kust. We nemen nu de snelweg en tot onze verbazing is via deze route ook nog heel wat moois te zien: sneeuwtoppen,dalen, stuwmeren, bruggen en dorpjes. Vlakbij Motril-haven is een klein gebied 'wetland'.Het heet Charca de Suarez. Via een cache komen we hier terecht en het is een heel mooi plekje. Wat vennen en een wandelroute er om heen met observatiehutjes. Er zitten massa's verschillende soorten watervogels en Nart kan er zijn hart ophalen. Het gebied is helemaal omheind, heeft beperkte openingstijden, en ligt ingesloten tussen een weg, wat bedrijven, een hotel en wat flats. En toch is het er heel stil en hebben de vele vogels er voldoende rust.

We rijden daarna naar een parkeerplaats aan het strand voor de lunch, waarna het begint te regenen. We doen dan uitgebreid boodschappen bij een Lidl bij Salobrena en gaan op zoek naar een plekje voor de nacht. We vinden dat net even verder beneden aan het strand bij La Caleta. Er staan al een stuk of 15 campers; wij passen er nog wel bij met onze kleine zwerfauto. Als het droog is lopen we even het dorpje binnen en drinken wat in een van de kleine kroegjes.

Zondag de 24ste (Vandaag is schoonzus Lydia jarig: proficiat!!) blijven we ook hier. We maken een strandwandeling naar Salobrena-plaja. We bekijken de activiteiten op de boulevard, zien ook hoe een kanovisser omslaat en al zwemmend de kant weer bereikt met aan zijn hengel een meeuw, die verward is geraakt in de lange lijn.

Maandag de 25ste gaan we weer een stukje verder langs de Costa Tropical. In Almunecar doen we boodschappen en maken een korte wandeling langs de boulevard en bekijken Castillo de San Miguel. Co's 2e tip voor een mooie overnachtingsplaats aan de Plaja de Canuëlo, een kilometer of 10 voor Nerja kunnen we niet bereiken omdat de weg daar afgesloten is. Een eindje verder vinden we aan de rustige weg een ruime parking met uitzicht op Nerja. Dit is voor een nacht ook prima. Op een informatiebord lezen we dat hier voor de kust 3 soorten dolfijnen zijn. We zien er geen een.Morgen weer hoogste tijd om de verhalen te versturen en de was te (laten) doen...en om Nerja te bekijken natuurlijk; er zijn grotten en mooie stranden.

dé

Jullie maken van een vakantie in Spanje weer een prachtig verhaal. Hoe vaak ben ik daar niet geweest en bedenk ik me nu dat we de volgende keer toch maar een boekje moeten meenemen om al dat moois ook te kunnen bezichtigen. Van de grote steden hebben we dat al maar de plekken die jullie nu weer zien......
Hier wordt het weer ijzig koud. Vandaag gevoelstemperatuur -6. Maar we kunnen ons erop kleden.
tot hoors
xx