Naar de Spaanse winterzon

Gibraltar in zicht.

26 januari 2010:

We bezoeken de prachtige grotten van Nerja. Ik was hier zo'n 35 jaar geleden ook al eens, toen voor de eerste keer op vliegvakantie met mijn toenmalige vriend René. Nerja ken ik bijna niet meer terug. Allemaal nieuwe appartementen en hotels, maar gelukkig geen hoogbouw. De kleine vissershaven is er nog en ik herken het strand waar we toen dagelijks waren. Het 'Balkon van Europa' is ook weinig anders, alleen staat er nu een standbeeld van koning Alphons bij. We brengen twee tassen met wasgoed naar een wasserij en overnachten op een grote parkeerplaats net achter het centrum. De volgende twee dagen brengen we door op een kleine camping (Valleniza) vlak bij Benajarafe en daarna verkassen we naar camping Los Alamos in Torremolinos. Deze stad valt ons erg mee. Er is een lange lange boulevard, een breed strand en heel wat strandterrasjes. Weliswaar daarachter veel hoge flats en appartementencomplexen, maar toch doet het nu allemaal vriendelijk en rustig aan. We zijn hier hoofdzakelijk neergestreken omdat we van hieruit in 15 minuten met de trein in Malaga zijn. Malaga is een aardige stad om te bezoeken. Alle mooie dingen liggen vrij dicht bij elkaar en het goed te belopen. We bekijken in de oude stad de grote kathedraal die maar één toren heeft (hij wordt dan ook de éénarmige genoemd), en nemen alle tijd om in het Picassomuseum al het werk van deze schilder te bekijken. Picasso is hier geboren en dat zie je overal in de stad terug. De kleinzoon en de schoondochter van Picasso hebben al deze werken uit hun privé-collectie aan dit museum geschonken, dat in een schitterend voormalig paleis is ondergebracht. Zelfs Torremolinos heeft van een bekend schilderij een beeldhouwwerk laten maken dat op de boulevard staat, ( Rennende vrouwen op het strand). Nadat we op een terrasje in de zon hebben geluncht klimmen we omhoog naar het de oude burcht (Alcazaba) die ook weer prachtig in Moorse stijl is afgewerkt en daarna gaat het nog verder omhoog naar het 'castillio'. Het uitzicht is weer prachtig over een groot gedeelte van de stad met de drukke haven.
Zondag de 31ste rijden we door en vinden in Cabopino een schitterend plekje aan het strand. Er is een kleine haven en een scheepswerf en met een aantal restaurantjes er omheen. Dit stuk kust heeft een brede duinenstrook en de volgende ochtend maken we een lange wandeling door de duinen en via het strand weer terug. Vandaag is het heel helder en we zien Gibraltar en Afrika in de verte liggen. Deze maandag gaat het verder langs de Costa del Sol en we passeren o.a Marbella, een van de duurdere badplaatsen hier aan de kust. We willen even bij de jachthaven kijken maar we mogen er niet in. Omdat we verder ook de camper nergens kunnen parkeren (alle parkeergarages zijn ondergronds) rijden we maar gauw door. Er loopt een drukke verkeersweg langs al deze aaneengesloten toeristencentra en als je eenmaal een afslag hebt genomen om aan zee te kijken kom je er bijna niet meer tussen geschoven. We vinden dan ook geen rustig strandje om te overnachten. We komen ten slotte op een kleine camping in La Linea de Conception te staan, de laatste Spaanse stad voordat je het Engelse Gibraltar op gaat. We krijgen 's avonds het leuke berichtje door dat Carolien, (een nichtje van Nart) die in Denemarken woont een zoon heeft gekregen. We bekijken meteen de foto's op het weblog. Wat is dat toch handig hè internet!
Dinsdag 2 februari gaan we dan (op de fiets) naar Gibraltar. Aan de grens moeten we onze paspoorten laten zien. Omdat na het centrum al gauw de wegen omhoog leiden, stallen we onze fietsen bij de kabelbaan en gaan zo de berg op. Vanaf bijna het hoogste punt (426 meter) wandelen we langs allerlei historische plekjes (kanonnen, grotten, poorten, tunnels en uitzichtplatforms) terug naar beneden. Onderweg komen we overal (de staartloze) Berberapen tegen. Terug beneden lopen we nog een keer de Mainstreet door. We horen allerlei verschillende talen: veel Engels, maar ook Spaans en Marokkaans. Er wordt hier betaald met ponden, maar de euro wordt geaccepteerd. Verder is het straatbeeld Engels: de brievenbussen, telefooncellen en lantaarnpalen. Er rijdt een dubbeldekkerbus rond. Tegen vieren hebben we het hier bekeken en fietsen langs de lange strandweg terug naar de camping.

Tini en Mimi

We lezen en zien wel, dat jullie er van genieten, nou jullie hebben een goede tijd uitgekozen, want het is hier al van half december af, WINTER, volop sneeuw en vorst. Gisteren heeft het de HELE dag geregend,dus de sneeuw is hier in het zuiden weg, nu schijnt het zonnetje, dat hebben we nodig.Veel plezier nog, doei...

greta

jee wat zien jullie veel van de wereld en wij maar kou leiden groetjes greta.