Naar de Spaanse winterzon

Costa Dorada en verder.......

Vandaag 6 december verlaten we Calella nadat we daar het Catalaanse verhaal en de foto's op het weblog hebben gezet. We rijden via Vilassar de Mar en El Masnou Barcelona door en vinden een schitterend plekje aan de haven van Sitges. Vanaf hier hebben we zicht op de jachthaven, het strand en de boulevard. We slapen uitstekend met het ruisen van de zee in onze oren.

De 7e vervolgen we onze weg langs de kust. Het blijft nog steeds prima weer; het wordt zelfs steeds beter! Nadat we een oud kasteel bij Tamarit hebben bekeken komen we in Tarragona aan. We zoeken eerst een plekje om te staan en gaan dan op pad. Het is wel even klimmen naar boven maar dan zien we ook mooie oude dingen. Een amfitheater en een kathedraal in het oude gedeelte van de stad. Ook het 'nieuwe'stadsdeel is de moeite waard. Netjes aangelegd met veel oude gebouwen en standbeelden.

Dinsdag 8 december.

Vannacht is de voorportier opengebroken terwijl we lagen te slapen. Ik werd wakker van gerommel en toen ik benul kreeg wat ik hoorde en ging kijken terwijl ik tegen Nart praatte zag ik door de vooruit 3 types weglopen en achter een verderop staande camper verdwijnen. De volgende ochtend is Nart zijn leesbril kwijt, dat gebeurt wel vaker. We vervolgen onze weg langs de kust, beklimmen een berg vlak bij Hospitalet d'Infant met schitterend uitzicht en eindigen vandaag in l'Ampolla, waar we een met camera's beveiligde parkeerplaats vinden. We ontdekken dat de box met Spaanse gitaarmuziek cd's verdwenen is. Die lag onder passagiersstoel. We zien aan het portierslot dat dit geforceerd is Het werkt echter nog wel. gelukkig is onze mio niet meegenomen.

We wandelen nog wel even langs het strand en boulevard in een stralende zon. Het is vandaag in Spanje een nationale feestdag (feest van de onbevlekte ontvangenis) dus alle winkels zijn dicht. We gebruiken een sjorband om de voorportieren via de armsteunen vast te zetten en met een andere zetten we de zijdeur vast. Zo, niemand maakt deze deuren zomaar open! (Als wij binnen zijn!)

Woensdag en donderdag brengen we door in de delta van de Ebro. Het is een vlak gebied met veel lagunes, kanaaltjes, meertjes en rijstvelden en natuurlijk veel vogels. We halen bij het informatiekantoor van Deltebre wat folders met fietstochten in de omgeving. Het is schitterend weer om te fietsen: geen wind en volop zon. We parkeren in de duinen van Riumar en rijden dan via diverse uitkijkpunten en platforms langs zee, de Ebro en tussen de rijstvelden door. We wanen ons even op Bali! De toer is 26 kilometer lang en we zien massa's vogels: heeeel veel (allerlei soorten) reigers, eenden, meerkoeten, waterhoentjes. Tussen Amposta en de monding van de Ebro ligt geen enkele brug; er varen alleen wat kleine personenveerpontjes heen en weer. De tweede dag is de zuidkant van de Ebro ons fietsgebied. Hier is wat meer rietland te vinden. In de lagune van Tancade zien we duizenden flamingo's. Ook weer heel veel andere water-,zang,-en roofvogels. Een schitterend gebied; we kijken onze ogen uit en zo lekker rustig. We komen maar af en toe wat mensen tegen. Halverwege de middag vervolgen we dan da N340 weer richting het zuiden. We verlaten Catalunya en rijden de provincie Valencia in. Na nog een strand/duinwandeling bij Vinaros strijken we op een bewaakte camperplaats in Peniscola neer. Als we onze toilet willen legen hier zien we dat ook het achterdeurslot is ontwricht. Ook dit slot werkt gelukkig nog wel.